Wednesday, September 06, 2006

4.0 Obligasi Statutori, Notis dan Caj


Keperluan Statutori
4.1
Kontraktor hendaklah mematuhi dan memberikan semua notis-notis bertulis yang diperlukan oleh apa-apa undang-undang bertulis, peraturan-peraturan, undang-undang kecil, terma-terma dan syarat-syarat daripada mana-mana Pihak Berkuasa Berkaitan dan/atau Pembekal Perkhidmatan yang mempunyai jurisdiksi berkaitan dengan Kerja atau yang mana sistem-sistemnya akan disambungkan.

Ketidaksamaan atau lencongan daripada keperluan statutori
4.2
Jika Kontraktor mendapati apa-apa ketidaksamaan atau lencongan di antara Dokumen Kontrak termasuk dokumen-dokumen tambahan yang dikeluarkan oleh Arkitek dengan apa-apa undang-undang bertulis, peraturan-peraturan, undang-undang kecil, terma-terma dan syarat-syarat mana-mana Pihak Berkuasa Berkaitan dan/atau Pembekal Perkhidmatan, beliau hendaklah dengan serta-merta memberikan kepada Arkitek satu notis bertulis menyatakan ketidaksamaan atau lencongan tersebut.

Pematuhan keperluan statutori
4.3
Jika dalam tujuh (7) hari setelah menyerahkan notis-notis bertulis tersebut daripada Arkitek, Kontraktor tidak menerima apa-apa arahan bertulis berkenaan dengan hal-hal yang dinyatakan, beliau hendaklah meneruskan kerja untuk mematuhi undang-undang bertulis, peraturan-peraturan, undang-undang kecil, terma-terma dan syarat-syarat daripada mana-mana Pihak Berkuasa Berkaitan dan/atau Pembekal Perkhidmatan. Dalam hal ini, kos untuk melaksanakan pematuhan hendaklah dianggap sebagai satu Arahan Perubahan oleh Arkitek sekalipun tidak ada AI yang dikeluarkan.

Fee, levi dan caj
4.4
Kontraktor hendaklah membayar dan melepaskan tanggungan Majikan terhadap apa-apa liabiliti berhubung dengan fee, levi dan caj yang mungkin terbit daripada kegagalan mematuhi apa-apa peraturan-peraturan, undang-undang kecil, terma-terma dan syarat-syarat daripada mana-mana Pihak Berkuasa Berkaitan dan/atau Pembekal Perkhidmatan yang berkaitan dengan Kerja. Jika Kontraktor gagal membayar fee, levi dan caj tersebut dan dikenakan penalti dikenakan, Majikan boleh membayar jumlah tersebut dan memulihkan semula jumlah tersebut sebagai satu hutang atau memotong jumlah tersebut dari apa-apa wang yang terhutang atau akan terhutang kepada Kontraktor di bawah Kontrak dan sekiranya gagal, Majikan boleh memulihkan jumlah tersebut daripada Bon Perlaksanaan. Majikan hendaklah memaklumkan pemotongan atau hutang daripada Kontraktor tersebut secara bertulis.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Mesothelioma
Mesothelioma