Wednesday, September 06, 2006

6.0 Bahan, barangan dan Mutu-Kerja Hendaklah Mematuhi Deskripsi, Ujian dan Pemeriksaan

Piawaian kerja, bahan, mutu-kerja dan barangan
6.1
Semua kerja, bahan, mutu-kerja, dan barangan hendaklah daripada jenis dan piawaian yang dinyatakan dalam Dokumen Kontrak dan/atau dikehendaki oleh Arkitek sebagaimana dengan peruntukan Kontrak.

Pengeluaran baucer
6.2
Kontraktor hendaklah apabila diminta oleh Arkitek, menngemukakan baucer atau bukti-bukti lain untuk membuktikan bahawa bahan dan barangan mematuhi Klausa 6.1.

Pemeriksaan dan ujian
6.3
Kontraktor hendaklah menyediakan sampel bahan dan barangan sebelum menggunapakai dalam Kerja dan untuk pemeriksaan sebagaimana dipilih dan diperlukan oleh Arkitek. Dengan syarat bahawa Arkitek boleh mengeluarkan arahan-arahan yang memerlukan Kontraktor membuka untuk pemeriksaan apa-apa kerja yang ditutup atau untuk menjalankan apa-apa ujian atas apa-apa bahan atau barangan (samada telah di gunapakai dalam Kerja atau tidak) atau atas apa-apa kerja yang telah siap. Kos untuk membuka atau menguji (termasuk kos membaikpulih yang berikutnya) hendaklah ditambah kepada Nilai Kontrak melainkan telah dimasukkan dalam Bil Kontrak atau jika pemeriksaan atau ujian menunjukkan kerja-kerja, bahan atau barangan telah tidak mematuhi Kontrak atau jika pemeriksaan dan/atau ujian dibuat atas pendapat Arkitek diperlukan sebagai lanjutan daripada kegagalan yang telah berlaku atau ketidakpatuhan Kontrak atau lain-lain kemungkiran Kontraktor.

Obligasi Kontraktor tidak dilepaskan
6.4
Peruntukan Klausa 6.2 dan 6.3 tidak akan melepaskan Kontraktor daripada obligasinya untuk melaksanakan kerja dan membekalkan bahan dan barangan menurut Kontrak

Kuasa arkitek – kerja yang tidak menurut kontrak
6.5
Jika Arkitek semasa kemajuan Kerja mendapati apa-apa kerja, bahan mutu kerja dan barangan yang tidak menurut keperluan Kontrak, Arkitek boleh mengarahkan Kontraktor supaya membawa keluar dari tapakbina dan/atau tidak membawa ke tapakbina sebarang bahan atau barangan yang pada pendapat Arkitek tidak menurut Kontrak, dan/atau melakukan apa-apa daripada di bawah:

6.5(i)
Meroboh dan membina semula apa-apa kerja supaya ia menurut Kontrak

6.5(ii)
Mengemukakan penyata kaedah (method statement) dalam masa tujuh (7) hari daripada penerimaan AI (atau dalam tempoh yang boleh dinyatakan oleh Arkitek dalam arahan) mencadangkan cara mana kerja-kerja yang defektif, bahan dan barangan boleh diperbaiki supaya ianya menurut Kontrak. Arkitek kemudiannya boleh menerima cadangan Kontraktor, dan Kontraktor melaksanakan kerja-kerja pembaikan tanpa penyesuaian kepada Nilai Kontrak atau sebagai alternatif, Arkitek boleh menolak cadangan dan mengeluarkan apa-apa arahan lain di bawah Klausa ini;

6.5(iii)
Dengan kebenaran Majikan, Arkitek boleh mengarahkan Kontraktor untuk membiarkan apa-apa kerja, bahan atau barangan yang tidak menurut Kontrak tertakluk kepada pengurangan yang berpatutan bagi kerja, bahan dan barangan yang tidak menurut Kontrak yang akan dipotong daripada Nilai Kontrak; atau

6.5(iv)
Melaksanakan kerja pembaikan sebagaimana diarah oleh Arkitek tanpa penyesuaian Nilai Kontrak.

Pematuhan AI – tiada imbuhan untuk masa dan kos
6.6
Pematuhan oleh Kontraktor kepada AI yang dikeluarkan di bawah Klausa 6.5 tidak memberikan hak kepada Kontraktor untuk mendapatkan lanjutan masa dan tidak juga imbuhan kepada apa-apa kerugian dan/atau perbelanjaan yang mungkin terlibat.

Kuasa arkitek – kegagalan kontraktor mematuhi
6.7
Jika Kontraktor gagal dan/atau enggan mematuhi satu arahan daripada Arkitek yang dikeluarkan di bawah Klausa 6.0, Majikan boleh, tanpa prejudis kepada apa-apa hak dan remedi yang dimilikinya di bawah Kontrak, menggaji dan membayar Orang-orang lain untuk melaksanakan hal yang diberi Arahan tersebut. Apa-apa kerugian dan/atau perbelanjaan yang terbit atau ditanggung oleh Majikan tersebut hendaklah boleh diimbuhi daripada Kontraktor sebagai satu hutang atau boleh dipotong daripada sebarang wang yang terhutang atau akan terhutang kepada Kontraktor di bawah Kontrak ini dan jika tidak dapat dilaksanakan, Majikan boleh mengimbuhi jumlah tersebut daripada Bon Perlaksanaan. Majikan hendaklah memaklumkan kepada Kontraktor secara bertulis sebarang pemotongan atau sebarang hutang yang akan dituntut daripada Kontraktor.

Waranti berhubung dengan bahan binaan atau barangan
6.8
Jika Kontrak menghendaki mana-mana pengeluar, sub-kontraktor atau pembekal untuk memberikan satu waranti atau jaminan berhubung dengan apa-apa bahan binaan atau barangan yang dibekalkan di bawah Kontrak ini, Kontraktor hendaklah mendapatkan waranti atau jaminan tersebut dan mengemukakan kepada Majikan. Penyediaan waranti dan jaminan sedemikian hendaklah tidak dalam apa-apa carapun melepaskan atau membebaskan Kontraktor daripada apa-apa liabiliti di bawah Kontrak ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Mesothelioma
Mesothelioma